Baba-Mama Jóga

A baba-mama jóga szintén a Dr. Francoise Barbira Freedmann által megalkotott Birthlight módszer része. A várandósság alatt létrehozott szoros kapcsolat tovább erősíthető anya és gyermeke között a jóga együttes gyakorlása során. A baba és édesanyja egymásra figyelve, finoman összehangolódva vesznek részt az órán, ezáltal is erősítve a közöttük lévő bensőséges köteléket.

Baba-mama jóga

A baba-mama jóga szintén a Dr. Francoise Barbira Freedmann által megalkotott Birthlight módszer része. A várandósság alatt létrehozott szoros kapcsolat tovább erősíthető anya és gyermeke között a jóga együttes gyakorlása során. A baba és édesanyja egymásra figyelve, finoman összehangolódva vesznek részt az órán, ezáltal is erősítve a közöttük lévő bensőséges köteléket.

Megfigyelések is bizonyítják, hogy azok a babák, akiknek az édesanyja jógázott a várandósság során, sokkal nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak. A baba és a mama számára is a kismama jógán megtapasztaltak természetes folytatása lesz a közös jógázás.

A szülés nagy változás a mama életében, a korábbi aktív életformát felváltja egy másik, az otthoni környezethez kötődő életmód. Amellett, hogy ebben az életszakaszban természetes, hogy a baba igényei alakítják a mama életét is, szükséges, hogy valamilyen formában az anyuka is megtalálja azt a közösséget, amelyben jól érzi magát. Ehhez nyújtanak remek lehetőséget a baba-maba jóga foglalkozásai.

A baba-mama jógán végzett közös mozgás során a baba már korán hozzászokik a mozgásban gazdag életmódhoz. A baba számára a foglalkozás egy jó játék, míg az anyukának remek lehetőség, hogy visszanyerje szülés előtti kondícióját.

A kismama jógához hasonlóan itt is kiemelt szerepet kap a helyes testtartás. Az anyukák nap, mint nap sokat tartják a karjukban a babát, gyakran emelgetik, illetve a szoptatás miatt a mellek is nehezek lehetnek, és ez mind hozzájárulhat a rossz testtartás kialakulásához. Ez pedig izomfeszüléshez, hátfájáshoz vezethet.  Az órákon ezért mindig szerepelnek hátizom erősítő és nyújtó gyakorlatok. Az alkalmazott ászanákat a kismama jógához képest nagyobb ismétlésszámmal végezzük, esetenként a babát „használjuk” súlynak, a hatékonyabb erősítés érdekében. A pozíciókat is hosszabb ideig tartjuk ki, mint a kismama jógában. A különböző gerinccsavaró gyakorlatok a gerincoszlop mozgékonyságát növelik.

A babával közösen végzett gyakorlatok (hintáztatás, lovagoltatás, gördítések, emelgetések) jó hatással vannak a baba idegrendszerére és mozgásfejlődésére, emellett remek móka mind a babának, mind a mamának.

A légzőgyakorlatok elősegítik a tudatos koncentrációt, valamint a testi-lelki ellazulást. A tüdőkapacitás jobb kihasználása által javul az agy oxigénellátása, a helyesen végzett hasi légzés javítja a vérkeringést a hasi szervekben, ezáltal az emésztést is serkenti.

A foglalkozások részét képező gátizomtorna segít regenerálni, megerősíteni a záróizmokat. A várandósság és a szülés során ez a terület igen nagy terhelésnek van kitéve, ezért fontos, hogy rendszeres gyakorlással megelőzzük a panaszok kialakulását, illetve minél gyorsabban helyreállítsuk az egészséges, edzett állapotot.

Az órát relaxációval zárjuk. Ezalatt a mamák kicsit megpihenhetnek, feltöltődhetnek, hogy utána újult erővel láthassanak napi teendőikhez. Szükség esetén ezen idő alatt az oktató figyel a picikre, hogy anyukájuk nyugodtan lazíthasson.

A baba-mama jóga hatásai:

  • erősíti az édesanya és a baba között meglévő bensőséges köteléket

  • a finom érintések megnyugtatják a babát

  • segít a mamának, hogy a szülés után minél gyorsabban regenerálódjon és visszanyerje korábbi kondícióját

  • a babák megtapasztalhatják más, hasonló korú babák jelenlétét, társaságát

  • a babával végzett gyakorlatok kedvezően befolyásolják az idegrendszer fejlődését és a mozgáskoordinációt

  • fejleszti a baba egyensúlyérzékét, térérzékelését

  • az anyukák hasonló helyzetű édesanyákkal találkozhatnak, társaságban lehetnek, ami segít elkerülni a szülés utáni depresszió kialakulását

  • a mamák megoszthatják egymással tapasztalataikat, kérdéseiket

Milyen részekből áll egy foglalkozás?

  • ráhangolódás

  • mozgáskoordinációs gyakorlatok

  • mamák bemelegítése

  • gyakorlatok a mamáknak

  • játékos gyakorlatok a babával

  • gátizomtorna

  • relaxáció

Tudnivalók a foglalkozásról:

Már 6 hetes kortól lehet hozni a babákat, ha császármetszésen estél át, akkor a Te érdekedben inkább a 8. héttől (az orvossal mindenképpen konzultálj előtte).

Az órák  75 percesek, ezalatt  bármikor megszoptathatod, megetetheted, tisztába teheted a babát, majd visszakapcsolódhatsz a gyakorlásba.

Ha kisbabád az első néhány alkalommal nyűgös az órán, mindenképp légy türelmes! Kell egy kis idő, amíg hozzászokik a helyhez, a hangokhoz, a többi babához. Ha épp alvási időbe esik a foglalkozás, gyertek akkor is bátran, a baba nyugodtan aludhat az óra közben, te pedig kihasználhatod az időt, hogy egy picivel több figyelmet fordíthass magadra.

Mit kell hozni az órára?

Kis pléd, textilpelus a baba alá, amin a saját megszokott illatát érzi. Játék, innivaló a magadnak és a babának is, valamint pulóver és zokni (a relaxáció alatt könnyen kihűlhetsz!). Kényelmes ruházat neked és a babának is a jógázáshoz.